Alla inlägg under augusti 2015

Av csa - 30 augusti 2015 15:06

 


Av csa - 29 augusti 2015 23:45

Fråga inte.  


 


Av csa - 23 augusti 2015 10:06

Hej.

Nu är jag här. Mer död än levande.


Efter en hel vecka utan att ens haft ro/orken/tiden att sätta mig ner vid en dator så tar jag mig den nu.

Varenda kväll har jag haft i tanken att skriva några rader sen jag började med mitt pladder...men se denna veckan har INTE varit den mest rofyllda jag upplevt. 

Vet inte ens vart jag ska börja skriva av mig och när jag kan sluta. Och förklara? Men är helt överrens med mig själv om att förra veckan kan inte återkomma för då orka jag inte mer.

Men även nästan vecka är jag själv. Även nästa vecka ska jag nog vara support, helpdesk, utredare, inredare, planerare, handledare, SO, logistiker, väktare, kundtjänst, telefonsvarare....och den där mamman/sambon som ju har hela kvällarna att hinna med allt!!! Superplanerat!!!! Omtänksamt. Verkligen. 


Igår fick jag lite som ett kvitto på att något är på god väg mot mer än fel. Ja, ni vet. Man mjukstartar ju efter semestern. #fail Vaknade helt slut och kände rätt snabbt igen något jag nu har sluppit ett bra tag. Nej, nej, nej!!!! Vill inte!!!! Sen kom det. Gallstensanfallet. 

Storögda barn satt som förstenade när det hände. Jag förstår dem. Jag kan ju inte vara still, panik, smärta från helvetet och kan inte ens andas när de händer. De trodde att deras mamma skulle dö... 


 

Gårdagskvällens pigga morsa.

Lika uppåt som svart. Lika pigg som en avliden.


Jag hade tur igår. Anfallet gav sig efter bara 30 minuters kämpande. Kallsvetten rinner, hjärtat går på fullvarv och efter det hänt blir jag så matt att jag knappt kan hålla mig vaken. Den som upplevt har en aning. Även om vi alla har olika känningar vid olika tillfällen. 

Andra fattar ingenting. Eller vill inte fatta. 


Men Fotbollens Dag var det på schemat. Förälder är man.

Klockan 7 satt vi redan i bilen.


 

Tät dimma över landet denna morgon. (och skitig bilruta)

Har inte hunnit tvätta nån bil direkt... 


Västerås, solstol och matsäck/fika. Inget hårt jobb så det skulle man väl palla med? Man har ju god support av positiva familjemedlemmar. 

Vi hade bara med oss "småglinen" då jag inte hade ork för mer än en i handen. Sambon och 3...nä. 2 fick de bli. Herr Maskot had a blast!!! Hundratals ungar, bollar, fart och fläkt och vuxna man kunde dräggla ner som "tack" för att de kliade.   "Kolan" låg mest och såg söt ut.   


 

Det spårar ut ibland. Man måste ju roa sig lite vid "ringside" med att rulla och sola magen i väntan på att kaaanske någon boll kunde komma åt hans håll.

Bara ett koppel mindre efter att han liksom naggat av det. Han gillar ju att hålla i kopplet själv när man är ute och går, och ett slitet gammalt koppel har väl sina brister. Valuta för pengarna dock. Tror det var 20(!!) år gammalt. 

Nåja. Retriverkoppel ligger ju alltid i bilen så det var väl snabbt åthjälpt.

Hoffa själv tyckte ju att dagen kunde fungerar utmärkt utan koppel. Hehe...det hade väl varit en upplevelse i succé det.     


Sista matchen passade honom bäst. Då var ju Ida målvakt. Full koll på henne då, än när hon springer omkring som en av alla blåvita barn.  

 

"-Bara så ni vet. Hon i blå keps...som vaktar målet...är MIN!  "

#bodyguard #bolltok #ekebysupporter #idasvovve


Det var väldigt varmt. Solen gassade från en klarblå himmel och ingen skugga direkt att hitta. Så vi satt så att hundarna fick ligga i skuggan av oss.

När vi kom hem så åkte de på kalldusch både två och låg sen i skuggan och gosade resten av dagen. Verkade väldigt nöjda med dagen!!

Herregud...den lilla virvelvinden aka "Kolan" är verkligen som ett paket kola att vara ute och gå med just nu. Kunde hon kryp så gjorde hon nog det. Så nå vidare parhästar är de inte i dags dato. En glatt skuttande först och en som man får draaaa efter sig...

Enda gången det är fart i henne är när maten kommer fram. Misstänkte först att hon kan vara sjuk efter hyssen i veckan...lös magen... #saynomore Men vore hon döende borde hon inte kasta i sig maten som vanligt. Skendräktig? 


Sen blev dagen ledig.

Och vad som hände sen har jag inte mycket att skryta om.

Jag sov. Vaken en kvart och så sov jag igen. Helt färdig.

Man får va glad åt det lilla. Kunde ju få släppa "allt" och då la kroppen av. För en gångs skull. 


Och nu är det söndag.

2 fotbollsmatcher. 1 innebandymatch. Stekande sol. Klarblå himmel. Sambon borta och hjälper någon stackare som inte får klart sitt hem... 

Den första matchen skippa jag av just behovet av att få sovmorgon. Hon klarar sig nog fint utan publik min Idahimovic.


Mitt i allt tumult den här veckan har jag iaf tvättat, städat undermåligt, gått med hundar, klippt gräs, haft kollen och styrt upp. Duktiga jag!(????) 

Jag får väl be om ursäkt för min uppriktighet rätt ut i etern. Men det vore kul om jag slapp höra "-Ta det lugnt. Vi gör det vi hinner..."  

När i helvete hinner "VI" då???????? Det är ju så många som...behöver...hjälp...ojoj...stackare...

Jag blir så off att jag har bara barnotillåtna ord på tungan. 


Inte konstigt att man inte har någon ork. Jag har god hjälp att göra slut på den. Så skönt när folk fattar varför man varit sjukskriven rätt nyligen...   

Jag vet vart den här vägen går. 

Rätt skönt när det är de som "brytt sig mest" verkar glömt snabbast. 


Nu orkar jag inte sitta längre.


Av csa - 17 augusti 2015 21:31

Jaha. Då var man igång då. (Nära fullt iaf). Skolan har ju inte börjat ännu men...


Det finns ju ingen bra dag för att "börja" med saker efter uppehåll. Semestern har varit vila till 100%. "Slö", om det är mer förståeligt ordval för någon.

Helt medvetet, sen tidigt planerat och bestämt bästa valet av olika anledningar. 

Full återhämtning var tanken. Nådd? Blir det någonsin det? Ledigt. Som i sovmorgon, ha lite infall och tokryck? Absolut! Det var inte länge sen...  ...och därför så skulle det vara såhär den här sommaren. Mitt eget val. Är väldigt nu-nöjd med den planen. 

Och jag kan skriva under på att denna semestern har varit så jävla bra att jag bara ler om jag blickar bakåt! Perfekt. 


Att det sen aldrig blir rätt dag för att återuppta "saker"... Det vet man om man är ärlig. 

Med återuppta menar jag att nu är det svalare ute, tidigare. Jag går inte ut och går utan hund/ar. Det hittar jag inget syfte med alls. Det är min och hundarnas gemensamma sak det. Med eller utan nån annan tvåfoting. Men då får de ju hänga med i mitt tempo förstås. hahaha!!! #intelättasteuppgiften 


Så eftersom jobbet började idag så varför inte börja med sina AWW också idag? ...trots misshandlade fötter...förbannande arbetsskor!!!! Jag kommer skrika rätt ut av ilska om det förvärras. Folk kan inte ens föreställa sig vad man utstår om dagarna om man inte "gått i mina skor i 6 år". Mer än hypotetiskt. 

Och jag som hamnat i skrivbordstjänst liksom.

Grattis. 


Så. AWW fick de bli.


 

På med de grå...ut och gå! 100+ för att man ju faktiskt kan gå i shorts och linne, i sol och inte frysa nu!

Skapligt tempo. 

Lite kvällsaktiviteter till kidsen på detta, så kommer de bistra vardagsveckorna bli och gå som guld och klara då.   

Som det ser ut just nu, min spekulation, är måndag och onsdag eventuellt som fridagar? Och de lär man väl fylla med nåt i ett nafs antar jag... Har inget minne av att vi inte lyckats de senaste åren i alla fall. 


Har x antal timmar med sömn att försöka åtgärda nu. Redan...efter EN dag...obra. Klart obra. 

Sov 2-3 timmar i natt för att jag var alldeles för pigg för att somna bl a. 


Nattinatti!


Av csa - 16 augusti 2015 22:57

Skulle kunna ligga i fosterställning...i garderoben och krama mig själv...


 


Men vad skulle det hjälpa?

Det lär bli måndag imorgon hur mycket jag än gömmer mig. Och den vidrigaste av måndagar dessutom. Första måndagen efter sista semesterdagen.

Bedrövelse... 


Så.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att deppa ihop över (om jag nu måste) så är det väl att sovmornarna är något mer - obefintliga. DET är inte min melodi. #KrisitinaKantarellGodMorgon 


Visst fan är det trist att ledigheterna är slut. Tyckte jag inte det behövde jag ju inte ta ut semester alls. Man får så lite tid nu när jobbet ska ta sin. Energin och orken gör man slut på. Under arbetstid. Sug blir måsten. Tiden rinner iväg...

MEN. Det hemska svenska sommarvädret verkar ju hålla i sig. ...det har ju regnat hela tiden...!?

Personligen. Jag har väl inte haft mer än 2 dåligt-väder-dagar jag minns. Den ena sket vi i och den andra var "laundry-day". Så jag överlevde. Men jag kan nicka åt en bekants ord om "..en tyst minut för de som hade sin semester i juni/juli...". De valde inte rätt. Eller fick. 


Men jag har just exakt nu inget problem med att gå till mitt jobb imorgon. Förutom klockans vrål innan alla andra ens funderar på att gå upp då... Kommer nån å pajjar dagen så ändrar jag mig nog blixtsnabbt. Jag är inte den som är knusslig. 

Det gäller att vara flexibel. Och jag kommer gå på halvfart i många veckor framåt. 


Adjö Semestern 2015.

Måtte detta året gå fort. Och vissa delar behöver väl inte bli som jag tror!? 


Av csa - 13 augusti 2015 11:15

 (Träna för att? På vad?)


Alltså...det är slitsamma lediga dagar man har.

Hur hinner man med allt?


 


De gör man inte.

Men man kan ta sig en glasspaus. Då hinner man förvisso ännu mindre av allt man borde men... Sen vill man garanterat inte se glass på vääääääldigt länge. #mättastivärlden #diettips


 

Men en trevlig stund med familjen fick man ju!!

(Blev dessutom placerad mitt i solen som stekte. Gött!!!)


Alltså. Har du varit ute på djupt vatten någon gång?. Utan flytväst. Pretty scary tanke om Cinderella skulle typ tippa. Gillar inte vatten. Faktiskt. 

Så vi kan släppa det direkt. Men utmanar metaforen. Gillar sånt!


Inte riktigt en Stina-line... Överskriften, om att Träna Mera!!(?). Nu kör jag ut på djupt vatten.


I dagens samhälle så ska man ju (enligt proffsen) Äta rätt, sova och träna för att må bra! Ok.


Äta rätt.

Vad nu rätt mat är? Dieter, ViktVäktarmat, LCHF, veggo, proteiner och balsaminer...höll jag på att skriva. Fast balsaminer ksk kan gå in under veggo? Ja...vad vet jag.. #bulleihanden #kaffemedsockerikoppen 


Sova.

DEN köper jag. Det är en riktig hälsobomb det. Jag om någon jag känner kan gå i god för vad som händer med livet om sömnen blir fel, bortprioriteras eller helt enkelt uteblir. Det går åt helvete då, go vänner! Har varit där. Allt skiter sig. Allt! 


Träna.

Skaffa muskler, minska midjemått, orka mera eller sätta PB. Personligt bästa för de som klarat sig från den förkortningen förr. ...som jag högt misstänksamt läser mellan raderna som ett mål att slå polarens PB, som kan vara en önskedröm mer än real. Dessutom är det ganska omöjligt att jämnföra folk med vad som är mycket/långt/bra/tungt. Om man inte tar ett par enäggstvillingar som ksk kunde vara rätt jämbördiga. Men nä. Knappt de har exakt samma förutsättning. Eller motivation. 


Så. Vad vill jag komma med/trassla mig fram med, via detta? Som Titanic...köra mig in i ett isberg och sjunka?

Tja. Jag vet inte riktigt. Men jag spekulerar. Jag gillar sånt. 


Efter att ha levt största delen av mitt liv på att vara nattuggla/sova så lite jag bara kunde, dricka ofantliga mängder Coca Cola, röka och aldrig rört mig mer än nödvändigt, så tror jag att jag vet en hel del i ämnena faktiskt. Jag har provat det andra.

Jag gillar att prova saker. Innan jag förkastar dem. Helst. Sunda förnuftet kan ibland spara tid åt mig. 


Jag har hittat min modell. Jag stormtrivs. Fick lite hjälp på traven med att få in rätt matrutiner (EJ ViktVäktarna eller nåt sånt!!!! Vad folk än påstår..) Utan mer - Äta bör man! Och desto mer man äter...desto mindre äter man. Inget skrivfel, nej. 

Sover gör jag numera. Gott som fan!! Mycket. Ofta. Hade jag fler timmar om dagen så tog jag nog in flera sovpauser. Men man måste jobba. I det här landet. Iaf somliga. Andra vettifasen hur de finansierar middagen...

Men det gör inte mig nyfiken. Jag vill i dagsläget inte byta bort det jag gör. Vad jag nu gör. 


Träna då. Nja...det skulle jag nog vilja mera faktiskt. Mig själv alltså.

Men jag får nöja mig med att promenera. Tyvärr. Allt från höfterna och nedåt är inte helt som sig bör. Nåt trasigt är sönder kan man säga. Och Biltema har inte delarna jag behöver för att fixa det heller. Beklagligt och irriterande på en sån jävlar-anamma som jag är. För hjärnan vill!!!

Den senaste fadäsen i påskas var spiken i kistan. Foten är förstörd. För gott. Om man inte kan byta alla senor och fotknölen...och vad som nu mer gick åt skogen i det där KNAKET jag aldrig kommer glömma. Den är instabil och sväller upp dagligen varesig jag gör nåt eller inget. Otrevligt. Skit. 


"Lev livet som en hund. Går det inte att äta eller leka med - Pissa på det och gå vidare!"


Så sjukt bra slogan!!!

Det är jag. På pricken. Synd jag inte kom på det innan nån annan. Eller så är det någon som haft mig i åtanke till orden? Finns det typ stimpengar att hämta här???


Tillbaka...och fortsätt.

Alltså allt detta.

Många gånger hysteriska LEVA RÄTT. Äta rätt. Sova rätt. Träna rätt.

Är det rätt? Studier och forskningar upphör ju inte i ämnena...alltså...är det vi hittills vet/läser/efterapar inte hela sannningen? Kommer vi verkligen framåt? Eller varför håller de på? 


Tjäna pengar gott folk! Såklart. 

Allt vi provar kostar. Det nyaste vill ju alla ha!(?) Gud bevare mig väl vad jag vet vad det kan göra för mänskligheten...mamma och hennes iphone...

Reklam säljer. 


Har så svårt att inte tänka på de fyrbenta och barn nu. De är lite lika. För den som inte har erfarenhet av både och. 

De vi inte hann uppleva själva (Ja..jag pratar för alla nu, använder vi, fast jag tror inte jag ljuger om jag talar för alla, mer eller mindre nu...?) Medan vi söp, rökte och festade bort tiden=hann inte uppleva själva...så skulle vi nog gjort annat va? Efterkloksamhet är klokt.

För vad gör vi med våra kära små...

Nu ska kidsen ha full sysselsättning. 24 timmar om dygnet!!! Helst mera.

Aktiviteterna hägrar!! Och kidsen ser stressat på oss vuxna. Förebilderna. Sen tror de att de ser och lär. Lär...ajaj...de borde se mer på Netflix och spela Mindcraft är jag rädd för. Eller läsa böcker. Ut och spela boll. Cykla. Plocka blommor. Tälja barkbåtar.

Men. Vi är vuxna. Vi är förebilder. Vi säger ju t o m åt dem sånt. 

Barn är inte dumma någonstans. De kan också datorer, mobiler och plattorna är läskigt barnvänliga i utförande. De ser också på TV. De ser, läser och hör mycket, mycket mer än vi tror!!!


Men pappa betalar! Och mamma knaprar morötter och springer i löpspåret!!

Och gör de inte det så sitter de med sina mobiler/plattor/datorer. Att kika till på vad de vuxna "leker med" går fort.

Vad får de se då?

Ungefär...

Pappa kollar teknikprylar att shoppa, kollar sina fonder och betalar räkningar. Läser nättidningar och FB om krig och alla härligheter världens vuxna producerar... Svordomar och skriver hatiska inlägg med alla omöjliga elakheter i ord till sina "vänner" händer nog mer än en gång i veckan. 

Mamma läser om mode, heminredning, träningstips hur man går ner i vikt, hur andra fixar formen och hemmet via Insta och gillar/hjärtar samt skriver skit/skvaller på FB medan en snickers smyger in i munnen...

Föräldrar är väl härliga förebilder!!! Med sina PB...att?? Jagar på sina barn till framgångar man aldrig själv uppnådde? Bräcka grannens semesterupplevelser i bild och ord? Jojo. 


Men allt är ju så dyrt!!!! Och i samma andetag spenderar och skryts det på som om kontona hade mer dineros än vad Grekland vill låna!? Går inte ihop för mig...men...

Sen får vi inte glömma...hur trötta vi är! Det är sååååå synd om oss. Vi behöver nog lite lugn och ro. Ett glas vin (eller 2 flaskor) i solstolen på altanen...för det har vi förtjänat!!! efter att spenderat en hel vecka på diverse "barnaktiviteter", lekland, shoppingresor till Storstan' med kids...som såklart behöver handla på Victoria's Secret och NK eller varför inte efter en låååååång utomlandsresa!? 

Och allt av allt lägger vi ut på det berömda nätet. För allmän beskådning och beklagan.

Förebilderna.

Och våra barn hittar, läser och ser allt!!! Och för att inte tala om allt de hör när vi tror de sover, lyssnar på YouTube eller kör hederlig gammal earsdropping bakom hörnet på ett mobilsamtal.

De stackars barnen. Vilken värld ska de få växa upp i??


Jo. Helt enkelt den värld vi lever i. Det ser ut såhär. More or less. 

Det våldtas, mördas och krigas i din stad. Just nu. 

Medan du skär din avokado så skjuts grannen av en emigrant. Medan pappa skriver Jävla Idiot. Hoppas du dör! till sin FBvän så släpps nån psyksjuk ut från häktet och våldtar en joggande flicka med VM som livsmål. 


Vad händer?

Jag tror det beror på en sak.

Folk hänger inte med i utvecklingen. Inte du. Och garanterat inte jag. För vi kan ju allt vi vuxna redan. Och gör allt för att bevisa det. Fel. För allt görs mer för andras syn och tycke än för att bara göras numera. Varför lägger vi annars ut bilder från att vi är ute i skogen och plockar svamp? Jag själv borde ju veta att jag plockar den jävla kantarellen medan jag gör det?? Annars är det riktigt illa ställt. 


"Har det aldrig stått på FB så har det inte hänt..."

 


Nu har jag pladdrat på en stund här. I solstolen. Utan solskyddsfaktor.

Hur kan jag vara så...lat?????

 

Vem städar, diskar, lagar mat, handlar, renoverar, går ut med hundarna eller aktiverar mina barn medans jag bara ligger här och...slöar?????


Ja har svaret på det.

Dammsugaren tar jag senare idag...kanske imorgon istället? Diskmaskin är en bra uppfinning. Sköter sig som självt. Maten lagar sambon. Jag kan inte laga mat och tänker på familjens hälsa när jag låter bli. Fast ska vi vara petiga så är det förmiddag just nu. Inte dags att äta ännu ;) Handlingen är redan avklarad. Vi kör ju ICA's matkasse. Hämtad i måndags. Tackar!! Hundarna leker med varann eller leksaker, fast mest sover och vilar de i skuggan. Vore rena plågeriet att släpa ut dem i tungorna i denna hettan nu! Barnen. De stackars barnen. De åkte just till badet. Det var deras önskan idag. Glad jag kan uppfylla en av alla deras viljor faktiskt. För det där rymdskeppet eller dinosaurien de vill ha på sitt rum är lite mer marigt att fixa... De är dessutom 9 och 11 år nu. Sköter sig alldeles utmärkt själva på Skantzö. De ringer om de vill nåt. Vi svarar. Det tar ca 5 min att ta sig dit. Jajjamen. De kan drunkna på badet. De kan drunkna 1 meter ifrån mig eller 3 kilometer bort. Det kan de faktiskt!!! Men jag kan också bli ihjälkörd vid min postlåda av blyfotad granne i bil om en minut. Eller få en stöt av nån laddarsladd.

Var det något jag glömde?

Renoveringen tar vi en regnig dag. 

 

För att återgå lite till nätlivet.

Varför har vi yttrandefrihet? Det är ju närmast kriminellt att bli svartsynt (komiskt ordval...) i sinnet av att läsa om hur synd det är om de invandrare som gör sitt yttersta för att INTE bli en del av det vackra landet vi erbjuder. Jag skrev inte alla invandrare. Som IKEA nu då. Ingen får öppet hata de 2 som misstänks mördat!! De hatar mig (??) däremot plättlätt som öppet påstår att jag avskyr sånt otacksamt pack som gör såhär i MITT vackra fosterland!!!!

Förklara för mig... Utan att dra nån jävla "stackars"vals - varför jag inte får hata sånt!? Jag vill gärna veta. Vad får jag hata om inte mördare/skändare/utsugare????? Tacksamhet. Respekt. Rättvisa. JA TACK!!! 

Att vara gäst på en fest i fina flådiga Stockholmsvillan med pool, mat och trevliga, givmilda människor "betalar" man väl för fan inte genom att mörda värden på festen, våldta hans dotter och spränga hans fru i tusen bitar...för att hon sa vad hon tyckte!!!??? 

Har jag fel nu?? Har jag det?

Nej. Det har jag inte. 

Inte fel alls. För detta är vad jag tycker. Det är vad jag tror på. Det är mina värderingar. Mitt liv. Min rättighet. Mina ord. Mina erfarenheter och analyser. 

 

Men hatar mig gärna om det känns bättre. Det skapar säkert en bättre torsdag för dig och ditt mående? Eller...så låter man sellerin dubbel nougaten tysta mun.

 

Jag. Blir. Så. Trött. 

Funderar allvarligt på vilket land jag kan tänka mig flytta till. Norge ligger bra till. 

 

Men Träna mera!!! Det behöver vi.

Förslagsvis på att INTE vara som alla andra vill att vi ska vara. INTE dissa det vi inte förstår eller har provat. INTE sluta våga hävda vad vi tror på. INTE tro på allt.

Det finns en hel del att träna på.

Använda insidan liksom. 

 

     

 

En vacker dag ska jag skriva en bok. Jag tror det är "den grejjen jag ska göra innan jag dör" är.

Jippi. 39 år. Kom på vad min grej är. #sen #trög

Den ska INTE ges ut som nån ljudboks tjafs. Det är så inte min grej. Böcker ska bläddras i. 

 

Men hörru... Måste vända sida nu. Äta. Sova. Eller kanske träna lite? Vi störs sen vettja!!!

 

Av csa - 11 augusti 2015 23:45

Hade man inget att göra så...


   


Av csa - 10 augusti 2015 23:11

Alltså.

Året består av 12 månader. Varje månad har dagar. Vanligast är 30 eller 31. Just idag inföll en måndag. ...av det så pass udda slaget att jag har betalt..utan att arbeta...vilket betyder: 

JAG HAR SEMESTER!!!!!!!!!!! 


 




Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Presentation

Mina ord...

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards