Alla inlägg den 1 februari 2017

Av csa - 1 februari 2017 22:42

Året tuffar på. Och nu är en av mina icke-favorit-månader över!!!

Försöker tänka bort att årstiden fortgår dock...


En hund badad idag. Den med mest-minst päls. Och även om jag både slapp badet och fönandet så hostar jag päls. Imorgon lär vi ta nakenfisan... Lär väl ta 3 sek att föna dock.


En tanke dök upp idag.

Alltså vi. Människor. Vi vet ju och kan ju allt så bra!?

Vi ska ha och göra rätt. Och vi kan inte erkänna våra fel. Vi gör ju inte fel. Vi är ju jordens smartaste djur!!!!

Som i mina ögon är mer raka motsatsen.


Men vänta lite...

Vi ska ha flotta bilar. Gärna nya, senaste inne-märket helst. Vi ska ha renrasiga katter, hundar, får och hönor. Vi skriker att vi gillar närproducerat och om man inte köper svenskt kött och köper svensk mjölk...då skakas det på huvuden. Värna om det vi ska värna om. Klimatet får inte glömmas!!! Vi bör nästan tänka bakåt där. När vi inte förpestade luft, vatten och vind med alla utsläpp.


Men.

I allt detta "principfasta".

Hur kommer det sig att vi skriker lika högt om att människor är lika värda??? Vi ska inte väljas bort pga ras, enistitet..?(kan fan inte ens skriva ordet rätt...än mindre uttala det..), ålder eller t ex kön. Här ska vi mixa. Blanda upp. Prova det mesta. Tänka nytt. Tänka om. Tänka framåt!!!

Fram mot...vaddå??? Gärna börja köra häst och vagn igen??? Det är ganska lite framåt i utveckling och tänk. Det är Alla vi barn i Bullerbyn.


Så.

Jag förstår inte. Faktiskt. Och ofta när jag säger att jag inte tror på att blanda alla religioner som styr nord-syd...då är jag rasist.

Konstigt att jag kan vara det...jag är ju blandras om nån. För att bara nämna en detalj.

Jag är inte rasist. Jag är...kritisk. Tveksam. Icke troende. Inte lätt att övertala när jag vet vad jag vet. Och jag är inte ens ett geni för att förstå att det kommer för alltid vara pengar och religion som föder krig.


Hur tänker "vi"???


Behöver ju bara se på mig själv. Inte helt klanderfri...canserdrabbad, från två håll hjärtproblem i släkten, en dotter med dålig hörsel, en dotter med hudallergi sen födseln...

Skulle vi inte ha avlat fram våra prinsessor??? Dragit i handbromsen för...det finns bättre "avelsdjur" i världen? Är vi dåliga föräldrar som går emot strömmen genom att tala om för dem att det ÄR inte ett tryggt samhälle vi bor i? Lär dem att ta vara på sig själva framför andra? Lär dem vara envisa och tro på sig och sitt? Lär dem att hårt arbete är den enda vägen.


Jag vet inte men...jag tycker vi gjorde nåt riktigt bra här.

Fast jag tänker som en..."feltänkande".


Hm...?!


Gonatt.



Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Presentation

Mina ord...

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards