Alla inlägg den 5 augusti 2014

Av csa - 5 augusti 2014 15:21

Alldeles nyss började det dock regna här!!! Det är knappt dugg..men bättre än ingenting!!!

Hoppas det kommer MÄNGDER på rätt ställen istället. Jag avstår varenda droppe, även om jag just nu njuter av den lilla, lilla vätan.


Imorse hann jag inte riktigt med med kameran. Men kanske det syns lite...


 

Det är en av alla dessa helikoptrar som vattenbombar kom förbi och fotsatte bortåt det eldhärjade området. 


Detta var vad vi såg då, vid 10-tiden, av röken från elden.

 

Inte mycket. Bara långt, långt borta. 


Men det ändrade sig snabbt.

 

Som sagts...de va bättre utsikt igår...

Där vid 11 gick det inte längre att ha varken dörrar eller fönster öppna. Det stack i halsen å näsan.

Och vi är 3 MIL BORT från där elden startade. Man kan inte tänka sig hur det är på plats. =(

Klockan 12 var det alltså sol här!!! Sol! Det syns inte ett spår av. Ser mer ut som på sen kväll. 


Men rätt snabbt så blev det bättre! Tack och lov!!!!

 


Och sen kom de första dropparna...


Och även denna seglade över tomten.


 

 

FM-helikopter.

Kämpa kollegor!! Kämpa!!!


Högsta önskan nu är väl att det ska komma sånna där stora flygare från Italien. Det sägs de kan vatten/skum-bomba områden stora som fotbollsplaner i ett svep.

Det behövs!

För det senaste man hörde var ju att det är mellan 7 och 14 000 fotbollsplaner i storlek som brinner. Kan man fatta området???

1,5 x 1,5 mil som brinner!!!!  


Vi står ut med röken. Faktiskt. Det är inte ett dugg synd om oss. Fast det är vidrigt på alla vis att uppleva.


Igår var inte heller någon toppendag.

Ida blev getingstungen redan innan frukost när hon låg kvar i sängen. Vet inte hur många jag slagit ihjäl!! DE om något är vidrigt! Jag får sopa dem bort från altansoffan, stampa sönder dem inne på golven, på altanen, ute på gräsmattan, de går PÅ oss. De är överallt!!!

Och boet verkar förstört på nåt konstigt vis. Sprutade vatten på det igår för att få en reaktion. Verkar inte vara ett liv däri?!

Skulle ta ner det igår kväll men prioriterade att gå med hundarna istället, när graderna hade krypit ner till svala 20! Tidigare på dagen var värmen påtaglig.


 


Såhär fixade Supermorsan getingsticket.

Smälte Alvedon och la direkt på massan på sticket. När det nästan hade smält helt så "finjusterade" jag kanterna på pölen lite.

Ida log åt att jag hade fixat ett Alvedon-hjärta åt henne.

"-Som lindring..med kärlek, mamma!!"


 


Nu ber vi en stilla bön om ösregn för dem som verkligen behöver det!! 

Jag avstår gärna. Jag lider inte. Jag har ett hem att vara i. Även imorgon.


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Presentation

Mina ord...

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards