Alla inlägg den 1 september 2014

Av csa - 1 september 2014 22:21

Eller jo. Det har hänt en massa idag. Men inget sånt där som "inte får" hända. De e bra!!! 

Fick ju börja morgonen fel.

E18 avstängd. Men...jag hittade iaf. Full koncentration visserligen (radio avstängd och tungan rätt i munnen)...men inget utbrott!!!   Inte ens några ocensurerade öknamn på medresenärerna!!! Misstänker allvarligt att jag inte var vaken... 


Och hemvägen gick nästa bättre ändå!!! Hann väl förvisso innan alla lunchåkare...men iaf!!! Ett steg utan snesteg. 

Men imorgon är en annan dag. Måtte de ha öppnat imorgonbitti. För annars är risken stor för öknamn, svordomar och eventuellt en långresa utan slut...


Men nu vill jag prata skriva lite tankar om parning. 


Bosse har ju dambesökstid här och nu. Gammal flamma fast med ny ägare. Eller hur man ska se det?! Nåja...helt orelevant för min tanke just nu. 

Nu börjar det hända saker...men idag var det också en bra dag. Tycker detta är spännande!! (ja...nu är jag inte nån snuskis som gillar å kolla på sexakter!!!!), så de är inte liksom    som är det intressanta, utan jag tycker det är intressant hur han funkar. Jag skryter sällan eller aldrig om mina hundar...(lägger inte ut 300 bilder från varje utställning med alla titlar, hjärtan och taggningar jag kan komma på heller...för det är inte ens intressant att läsa/se om det vore EN gång.) Jag kan bli väldigt stolt över deras fina placeringar, spårarbeten, roliga infall eller underbara ork att träna mig. Men det är jag för min egen del - inte mer för andras. "Some people should just put the words "I want attension!!!!!" on their FB!!!" stod det på någons FBstatus från USA. Jag *gillade den!!   

Men när det gäller avelshane så måste jag faktiskt ge Bosse creds för den han är och hur han beter sig mot tikar vid parning. Annars vore jag bara elak och inte ärlig.

Den här gången har jag haft turen att hinna läsa min hund från start till mål. Han har nämligen fått välja HEEEELT själv när det ska paras å inte. Vanligen så kommer tikar, ofta prog.testade (både hänt och inte), och ägarna väljer hur många/få parningar de är nöjda med. Protagningen har varit tikägarnas val och aldrig mitt krav. Så fungerar det hos Mej. Mitt val. Min hund. Min tid. 

Denna gång är inga prov involverade. Vi litar på Herrn. 

Det ska bli ohyggligt spännande att se. Har han haft rätt även denna gången?? För han har nu passerat alla faserna. Inte riktigt i mål än...men mest spännande var det när rätt dag dök upp. För innan. Då skulle inte fan ens tro att han var en hane som visste vad tikar kan vara bra till. Såååå dissad som en tik, som är här för tidigt/för sent, kan bli av honom...det är nästan sjukt. Han bokstavligen vänder ryggen till!! De fjäskar. Han går iväg och äter gräs. De flirtar. Han går å lägger sig. De sjunger. Han somnar...

Ungefär så fungerar han. 

Om tikarna bara är på besök när det är rätt tid...då vet man väl egenligen inte om hanen "knäcker nöten själv"?! Det finns ju liksom hanar som "sätter på en sågbock om det är det enda som bjuds..." (citat från en bekant med en vääääälanvänd svensk avelshane...  Uuuunderbart erkännande från ägaren!!!)  

Men vi har ju varit med om för länge sedan en tik som toklurade sin matte! (Jag nämner inga namn, för det är inte heller intressant) Så hon kom en vecka för tidigt. Och vi trodde Bosse var utan luktsinne??!!

Men se när matten åkte hem å kolla läget...och kom tillbaka på "rätt dagar" så var det då inte nå gos och mys med svärmor som var det första Han ville göra då inte!! 

Så som sagt. Denna gången har vi provat en vecka för tidigt igen. Och tagit ny fart denna veckan. 

Så även om jag alltid tycker de är spännande med vad som ska komma så känns detta extra spännande. pga det som ovan nämnts. 

Här snackar vi två hundar som har kemin. De leker, gosar, älskar och umgås. De har förutsättningarna. Ihop så att säga. 

Förra gången kom det valpar ur kombon som verkar högt älskade av sina ägare och det gör mitt hjärta varmt!!! Om de sen senare i livet står som ljus i en utställningsring och glänser ikapp med mattens rosa dress...eller att "valpen" har halva tallar hängandes i pälsen mars-november och käkar vildsvinsbajs på måndagar...det ena överglänser inte det andra för mig. Det är hur ägarna trivs med sin hund och hur hunden trivs med sina ägare som är det viktiga. Men visst är det sjukt malligt när "barnbarnen" trampar upp cert-/och titelstigar!! Woohoo!! 


Som sagt. Det är spännande med avel.

Jag hoppas jag varit med och skapat något som varit till belåtenhet. Då blir jag glad och nöjd!!! Har iaf alltid kunnat tänka mig en valp ur de kombon jag tackat ja till. Där går min måttstock. Och som facit så har jag ju faktiskt tagit hem 2 avkommor en gång i tiden. Den ena ligger på golvet här bredvid. Den andra är himlens Hjärter Ess... 


Hur många har egentligen tagit å gett sig i kast med tumörprojektets tester???

Bara liksom en tanke här och nu som ramla till. Och om INTE...varför det valet?? 


De blev långt de här. Idag med. 

Och sent blev det också.

Blir trött-tisdag imorgon. 


Hade bra samtal med Fkassan. Chefen är på plats igen. Jobbet bara gick supert. Idol avklarat. Det har varit sol. Och nu har sambon lagt in barnvagnen i bilen så nu kan vi gå och sova. (Fråga inte ens...  )


En Dag Med rätt bra Fokus. 



Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Presentation

Mina ord...

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards