Alla inlägg den 26 maj 2015

Av csa - 26 maj 2015 21:51

Så. Om du inte kan simma. Dyk inte ner i mitt hav.


Metaforernas Mecka är dagens ämne. Välkommen!!   


 

Äre så mörkt i horisonten? Eller har du bara fel inställning? (på kameran denna gången..)


Alltså det kostar inte att tänka till. Tänka oegoistiskt. Det är nog en av få saker som är gratis faktiskt. 

Nåt mer som är gratis är...vänner. Riktiga vänner. De som kan komma hoppandes på ett ben för att hjälpa dig innan du ramlar. De gillar dig bara för att du är Du. 


Jag är rik där. Tokiga, likasinnade, knäppisar, trevliga, mysiga, kramgoa, lyssnar utan att prata... Jag har barn som talar om att de älskar mig dagligen. För att jag är en bra mamma, säger de. De vet förvisso inte om nån annan mamma...heheh...men jag tar det endå som ett betyg på att de tycker jag duger för titeln.

Har en make som får psykbryt inombords för att jag retar honom till tankeverksamhet. Han kommer hem varje dag. Han hänger på de galna besluten jag fattar. Tror på att det jag säger och gör är för vårat bästa. Det ser jag som nån slags bästis vänskap. Just när det gäller honom lägger jag nog till ens skopa kärlek också. För vi har ju både hem, barn och 20 år tillsammans. Det måste väl anses som en väldigt bra kombo av vänskap och kärlek? Eller så är bara utbudet sämre. Gud bevare.   


Idag skrev jag nåt som kan se ut som blabla men det är faktiskt ett jäkligt bra Stina-gjort ordspråk.


"Betalar man för vatten men förväntar sig dyrt vin kommer kyparn flexa ut på din dricks..."


Va menar jag nu då?

Egentligen borde jag ju inte skriva ut facit här. Då går ju nästan hela syftet bort... ATT TÄNKA TILL!

Meningen har såklart ingenting med vatten, vin eller dricks att göra. OM du nu inte gjort bort dig på det viset. Då är meningen tänkvärd i allra högsta grad.

Du har alltså förväntat dig nåt jättebra, fast du själv har bara skjutit till med "ingenting". Och då kommer det att bli dyrare i slutändan.


Vänskap.

Till exempel.

Du ljuger lite smått för din vän. I dagsläget oftast för att få veta nåt du kan använda dig själv av (sad but so true!! folk älskar att ta äran åt sig för nåt någon annan jobbat för...eller helt enkelt ha nå skit att sprida så ens egna dynga förhoppningsvis faller i glömska...) Det kommer sluta med att din vän genomskådar dig. Det kommer kosta dig en vänskap du alldeles säkert senare kommer inse var så förbannat bra att du ångrar dig bittert... Har du TUR kommer din vän förlåta dig. Men mer säkert är att du kommer förlora ännu nån vän, efteråt, som inte heller kommer lita på dig mera. För har du skott dig en gång (har alla hört på nolltid), varför ska någon tro att du inte kommer fortsätta göra det när det passar dig? Adjö bästis. Fan va du alltid var bra!!! (när jag tänker efter) Och nu har du alla triumf på hand när du gick också...och tänk om den vännen du pissade på nu, hittar en annan vän att dela allt det där ni hade ihop med.

Ont va? 


En Bil.

Annat exempel.

Du köper en sämre begagnad Ford. Du tycker att bara för att det är Du det handlar om så ska den minst bete sig som en Porsche. (Egot är större än vettet) Funka och va skitfin!

Självklart kommer den gå sönder ganska omgående (försäljning av beg bilar allra helst gäller väl mest att hoppas på att den nya köparen inte kommer innan se att hela golvet är rost innan den skrivit på papprena och är 397 km bort...!?) Du kommer ha bilen mer hos meckarn än i ditt garage.

Det blev en väldigt dyr skitbil det... Till försäljarens och meckarens stora glädje. 


Du kan placera in precis vad som helst i tanken bakom mitt ordspråk.

Erkänn att det stämmer!!

Kvalité, lön, kärlek, hälsa... Vad som precis helst passar in i tankesättet. 


Vad jag egentligen menade när jag skrev det behåller jag för mig själv. Gav mig själv nåt att tänka till över. Kan man säga. Tystnad är väldigt ljudlig ibland. Eller så är det bara rykten som går.   


Det går liksom inga genvägar.

Man kan inte alltid förvänta sig förlåtelse.

Inget är billigt.

Använd insidan. 


Efter att under dagen setat med några som ständigt nickar JA och varenda dag gör NEJ x30...samt ramlade över en Kick Ass Coach.

Då är pusslet lagt.


Det är ju så lätt!!!

Ja, det är svårt att ha själva insikten att...fan...jag är inte bäst. Jag måste erkänna att jag har fel. Jag måste nog lära mig ett och annat. Jag kanske måste...usch...ge nåt för att få nåt.


Häromdagen. Som börjar bli en vana...det hade blivit ett jäkla fel. Slarv. Tidsbristen? What ever. Jag svor en haranger som vanligt..och erkände såklart. Det var väl jag!! Den perfekta jäkeln som bor i mig fick sig en käftsmäll.

Men, men. Jag rättar väl till felet så fort jag bara kan så nästa led inte behöver bli så försenad av mitt jäkla slarv...? Gärna jättefort också.

So far...not good..but not worse!!

Det var bara så att... Det var faktiskt inte jag som var den skyldige. Sant. 

Jag hade faktiskt inte ett ord med i sammanhanget. Det är bara så att om jag får vara självgod så gör jag sånt. Det går fel. Jag vet väl att jag kan göra fel. Det gör alla, hela tiden. Men jag har för det första inget problem med att erkänna det och för det andra gör om gör rätt om det går!!


Nu slapp jag ju göra om detta. För några andra kom ju på vem det var som hade haft huvudet under armen... Men hade inte någon kommit på tanken så hade jag nog bara gjort om allt, ursäktat mig några gånger till och så hade problemet lösts om än ett dygn för sent. Hade nog kliat mig i huvudet fortfarande om varför jag lyckats göra sån dundertabbe...och inte kommer ihåg när, var, hur jag kunde göra såå fel????? 

Men. 

Nästa gång så är det nog jag som felat.

Jag kommer ta på mig det utan tjafs. Även denna gången.


Man måste fundera lite ibland.

Allt som skrivs är inte exakt. Kanske inte ens sant? Alla människor är inte ärliga. De kan så verka...men tänk om de egentligen är sjukligt avundsjuka...? Stå upp för sig själv, gör saker med hjärna och hjärta. Tro inte att man är det enda rätta som hänt. 


Förresten. Någon som märkte?

Jag skrev att jag har en make högre upp i texten. Jag är inte gift.

Allt är inte så lätt, rätt eller ens exakt.  


Imorgon så måste jag ta tag i en sak. Hur jag ska lyckas vet jag faktiskt inte. Men det har blivit en väldigt ohyggligt ful ovana. På kort tid. Skärpning!!!!!

Det får helt enkelt bli ett stoppslut på detta snoozande 7 ggr/morgon nu. Går inte jag upp...ja då går ingen upp här kan man lugnt säga. Jag är liksom Lundbackens väckarklocka. Och inte får jag nå betalt för det heller...

Och så måste jag ringa tandläkaren... Men nu tar vi en sak i taget. Rom byggdes inte på en dag. 

#dåligursäkt #inteperfekt #menganskabraändå   


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19
20
21
22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Presentation

Mina ord...

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Tidigare år

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards